Terakoostise kalkulaator
15.01.2021
Oleme täitematerjalidest otseselt ja kaudselt kirjutanud Teede Tehnokeskuse blogi varasemates postitustes: Mis on sidumata segu; Tutvustanud tootmisohje standardit (mis nüüdseks on küll kehtetu, kuid mille põhimõtteid saab endiselt rakendada); Arvutanud, kui palju meie suurprojektid täitematerjale vajaksid; Juhtinud tähelepanu proovivõtmise olulistele […]
Proovivõtt olgu korrektne
02.04.2020
Tõstatame selle teema, sest näeme laborina erinevaid aspekte, kuhu saaksime oma õla alla panna. Neist üks suurima mõjuga on proovivõtt. Korrektne proovivõtt peaks olema teedeehituse kõikide osapoolte esmane kvaliteedi tagamise võte. Meie teedeehituses on tavapärane, et vastavalt lepingutingimustele ehitaja ehitab […]
Viiruse mõjust liiklussagedusele
30.03.2020
Ilmselt pole kellelegi jäänud märkamata, et liiklus on muutunud hõredamaks. Koolid on kinni, töökohad kasutavad maksimaalselt kaugtöö võimalusi ja nii ongi teedel vähem autosid. Aga kui palju vähem? Vaatame alljärgnevat kahte maanteed. Tallinn-Tartu-Võru-Luhamaa maantee Esimesel graafikul on toodud sõiduautode keskmised […]
Ringlussevõetud asfalt
15.11.2019
Tootmises otsitakse pidevalt viise, kuidas tõhusamalt toimetada, kulutada vähem energiat ja taaskasutada võimalikult palju. Teedeehituses on üheks selliseks heaks näiteks üles freesitud asfaldi ehk freespuru kasutamine uue asfaltsegu tootmisel. Seda saab teha olenevalt kattekihist kandev- ja siduvkihi segudes kuni 20% […]
Mida teha kui toodang on praak?
08.10.2019
On ütlus, et tegijatel juhtub. Ja tõesti, ainuke kindel viis, et midagi valesti ei lähe, on mittemidagi tehes. Mida aga teha siis, kui toodangus esineb praaki? Esimene asi on kindlasti endale tunnistamine, et selline juhtum on aset leidnud. See võib […]
Uus asfalt, aga juba laguneb! Miks nii? Kuidas edasi?
16.09.2019
Meie poole pöördub üha enam mures ettevõtjaid, korteriühistuid, eraisikuid ning asutusi, kes on endale äsja lasknud ehitada asfaltplatsi, parkla, laopinna või tee. Mure seisneb uue asfaltkatte seisukorra kiires halvenemises ja defektide tekkimises. Kõige levinumad visuaalsed defektid on: Asfalt kahjustub […]
Asfalteerimistööde boonussüsteem – kulu või investeering?
06.06.2019
2018. aastal alustas Maanteeamet esimest katseprojekti asfalteerimistööde boonussüsteemi rakendamiseks kolmel objektil. Boonustest on saanud kirgiküttev teema, mis on muu hulgas tekitanud erinevaid kõhklusi kuni selleni, kas need on üldse õiguslikult lubatud. Marek Truu ja Romet Raun Teede Tehnokeskusest vastavad korduma […]
Täitematerjalid suurprojektides
10.04.2019
Riigi taristu lähiaja olulised objektid on Riigiteede teehoiukava 2018-2022 järgi Aaspere-Haljala 2+2, Kose-Ardu-Võõbu-Mäo, Are möödasõit-Nurme, Sauga-Pärnu 2+2 ja Pärnu-Uulu 2+2, Väo sõlm ning Variku viadukt – Raja tn (Riia ring). Lisaks maanteedele on plaanitud ka Rail Baltica raudtee ehitus. Kogu […]
Betooni seisukorra uurimine ja katsetamine
28.02.2019
Betooni kõige tavalisemaks füüsikaliseks näitajaks on survetugevus ja kui betoon on avatud keskkonnale, siis ka külmakindlus. Enamasti määratakse need näitajad betoonkuubikute katsetamise teel, mis on valatud ehitamisega samal ajal ja samast materjalist. Survetugevuse määramiseks surutakse survepressiga katsekeha kuni purunemiseni ja […]
Täitematerjalide uus tootmisohje
19.10.2018
Täitematerjalide tootmisohje kohta ilmus uus standard EVS-EN 16236:2018. Tootmisohje standard rakendub viidetega harmoneeritud tootestandardites. Postituse kirjutamise hetkel (19.10.18) selliseid viiteid veel ei ole, küll aga saab tutvuda uusimate nõuetega täitematerjalide tootmise ohjamiseks. Seejuures on sobiv mõned tootmisohje põhitõed üle korrata. […]
Kaasa ekspert juba ehitustööde kavandamisel
16.10.2018
Igal aastal sügise saabudes pöördutakse meie poole ekspertiiside tellimiseks, põhjuseks tellijate rahulolematus vastvalminud teede või platside kvaliteediga. Aitame hea meelega, kuid näeme selle juures, et paljud teede või platside tellijad ei ole olnud teadlikud täpsete kokkulepete olulisusest töö sisu ja […]
Sidumata segu. Mis see on?
13.08.2018
Standardikeskuse kodulehelt võib leida, et sidumata segude standardi uusversioon EVS-EN 13285:2018 rakendus 04.07.2018 ja eelmine versioon muutus kehtetuks. Tervitamaks uut standardit, vaatame korraks, mis asi üldse on sidumata segu. Sidumata segu. Kontrollitud koostisega teraline materjal, millel on määratud alumise sõela […]
Miks sertifitseerida?
28.06.2018
Sertifitseerimine on muutunud järjest sagedasemaks tegevuseks. Teise sõnaga võiks sertifitseerimist nimetada kinnitamiseks. Kinnitada saab näiteks isikut, allkirja, toodet, teenust ja erinevaid süsteeme. Aga miks seda vaja on? Ühine keel. Nii nagu võib tekkida keelebarjäär võõral maal, võib tekkida arusaamatusi ühe […]
Hea lugeja!
28.06.2018
Meil on hea meel teatada, et oleme alustanud Teede Tehnokeskuse ajaveebi ehk blogiga. Igapäevaelus kerkib küllaltki tihti üles teede, liikluse ja muuga seotud teemasid, millele me asjas sees olijatena sooviksime oma arvamuse lisada või tähelepanu juhtida. Vastloodud ajaveeb annab selleks […]